Den ofrivilliga datorsupporten

Finns det något jag avskyr så är det att agera som ideell datorsupport åt vänner, bekanta samt så kallade polare. För det första använder jag sällan ens Windows i mitt förflutna, vilket de flesta verkade vilja ha hjälp med. Prövade även installera Linux åt några, med varierat resultat.

Problemet då var ofta att då blev jag deras enda bollplank och livlina i denna värld. Att människor inte ens orkar googla, är idag ingen underdrift. Att förklara något över telefon, till någon som inte kan något i ämnet när man själv sitter med fel OS på datorn framför sig är väl om än inte omöjligt ett rent helvete av andra skäl.

Lättast då om de verkligen vill ha hjälp att få full tillgång till deras dator, med hjälp av olika fjärrstyrningsalternativ. Ju enklare desto bättre, chrome remote desktop fungerar ganska bra för detta ändamål om de sitter med Windows.

Annars föredrar jag personligen att logga in över ssh och fjärrstyra linuxdatorer. Blir så drygt att förklara saker åt de som inte ens orkar googla annars. Speciellt när de oftast bara brukar vilja ha hjälp med något litet och när man inte har möjlighet att hjälpa dem med deras 2g eller 3g uppkoppling när de är mitt ute i ingenstans, urskogen eller liknande då får man fan för det.

En gång ville en polare ha hjälp på fyllan med att installera Windows på en dator som var full med malware, virus och annat skit. Jag var där men jag fick inte röra datorn. Sa till han att det bästa han kunde göra var att spara det han behövde på en extern hårddisk först. Men inte då, det skulle inte sparas någonting, sa då till han att en total omformatering var bästa lösningen.

Detta skulle dock inte göras, utan bara en installation över en annan installation. När saker sedan inte fungerade som de skulle, vem fick då ta skiten för detta?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.